vrijdag 13 januari 2023

Gypsy

Zangeres Lisa Marie Presley is overleden. Ze is 54 jaar geworden. Doodsoorzaak: een hartstilstand. Op zich heeft Lisa Marie niets met Bob Dylan te maken. Haar vader wel. Want dat was Elvis Presley, The King.
Dylan zou Elvis ooit hebben ontmoet. Of juist niet. In ieder geval zou Dylan naar aanleiding van deze fictieve ontmoeting het nummer Went To See The Gypsy hebben geschreven. De schrijvers Jean-Michel Guesdon en Philippe Margotin vertellen in 'Bob Dylan Compleet – Het verhaal van de 492 songs' vertellen over dit lied de volgende achtergrond:
“De tekst van 'Went To See The Gypsy' gaat over een ontmoeting met 'the gypsy'. Daarmee wordt vermoedelijk Elvis Presley bedoeld, de voor de jonge Dylan een belangrijk voorbeeld is geweest. Volgens Clinton Heylin zijn Dylan en Sara begin 1970 in Las Vegas geweest, waar ze een oom van Dylan hebben bezocht en een optreden van The King in het International Hotel hebben bijgewoond, waarna ze Presley backstage persoonlijk hebben ontmoet. Dylan heeft dit echter in 2009 in een gesprek met Douglas Brinkley van Rolling Stone weersproken: 'Ik heb Elvis nooit ontmoet, want ik wilde hem niet ontmoeten (…). Ik wilde de krachtige, mystieke Elvis voor me blijven zien, zoals hij vanaf een brandende ster hier op aarde was geland. De Elvis die ons overstroomde van leven. De Elvis die ons inspireerde om alles uit het leven te halen. Die Elvis was er niet meer (…).' Het is mogelijk – en zelfs waarschijnlijk – dat deze song een gedroomde ontmoeting verbeeldt tussen een nog jonge Dylan en de Elvis die er niet meer was, zoals Dylan zingt in het laatste couplet: 'But the gypsy was gone / And that pretty dancing girl / She could not be found / So I watched that sun come rising / From that little Minnesota town'. Volgens sommige bronnen had Elvis Presley Duitse voorouders met zigeunerbloed.”
Tot zover de familie Presley.
Ik reed vanmiddag terug met de taxi, nadat ik "mijn" kinderen van school naar huis had gebracht. Ik zag een regenboog. En ik dacht aan een regel uit A hard rain’s a-gonna fall. Daarin zingt de bard onder meer: I met a young girl, she gave me a rainbow.
Ik dacht aan het meisje dat mij een regenboog geeft. Een teken van hoop. Van liefde. Toekomst. Dat soort dingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten