zondag 22 januari 2023

Kronieken #96 | Fragmenten

Over een kleine week verschijnt Fragments. Dat is de titel van The Bootleg Series vol. 17 - met deze box gaat het om de jaren 1996 en 1997, de maanden dat Bob Dylan bezig was met het opnemen van Time out of mind. Geen slecht album, overigens. Hoewel de meningen zijn verdeeld over de productie die Daniel Lanois erover uitvoerde.
Maar aan de andere kant: de Canadese producer en muzikant was ook betrokken bij Oh Mercy (1989) uit 1989.
Ongetwijfeld is ook zoiets als een productie iets subjectiefs. Wie bepaalt of zoiets mooi of goed is?

***

Zangeres Beyoncé heeft het lastig. Zij trad deze week op in Dubai. Beyoncé zong geen enkel nummer van haar succesvolle album Renaissance uit 2022. Op dat alom bejubelde album eert ze zwarte en queer pioniers uit de house- en discoscene van de jaren 70. In de zogenoemde 'Ballroom Culture' die begon in New York City, vonden Afro-Amerikanen en latino's binnen de lhbti-groep vrijheid op de dansvloer. Renaissance behandelt daarnaast thema's als zelfexpressie, zelfvertrouwen en hedonisme.
Zou Dylan zoiets ook gedaan kunnen hebben? Ik weet het niet. Wel herinner ik me dat een Keniaans-Haags ex-vriendinnetje groot fan was van Beyoncé.

***

Radiopresentator Frits Spits is onlangs gedotterd. Dat liet een woordvoerder van KRO-NCRV deze week weten. "Hij voelt zich goed en hoopt binnenkort weer De Taalstaat te kunnen presenteren. Morgen neemt Margriet Vroomans de presentatie weer over." 
Het is jammer dat Dylan geen Nederlands spreekt. Ernst Jansz doet dat wel, Nederlands spreken. En hij vertaalde twaalf Dylan-liedjes naar onze taal. Heel verdienstelijk.

***

Nog een weekje wachten op Fragments. Ik herinner me een anekdote dat mijn broers spraken over de release van Time out of mind. En dat ze zich afvroegen of de elpee-variant misschien goedkoper zou zijn dan de cd-uitgave. Dat is ongeveer mijn eerste Dylan-herinnering.
Ik heb wel wat met dit album. Mede door deze herinnering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten