donderdag 26 januari 2023

TOOM

Dit weekend is het dan zover: dan verschijnt eindelijk Fragments, het Bootleg-deel dat Time Out Of Mind behandelt. De jaren 1996 en 1997, toen Dylan met Daniel Lanois in de studio was om 'TOOM' op te nemen.
Het verschijnen van Time Out is zo ongeveer mijn eerste Dylan-herinnering. Ik weet nog hoe mijn broers over de aanstaande verschijning van het album spraken. En dat ze zich afvroegen of de elpee-versie misschien goedkoper was dan de cd-uitgave.
De media in de weer met dit album. Via ExpectingRain zie ik al weken besprekingen en recensies voorbij komen. Het maakt me zelf ook wat onrustig. Wat gaan we horen? Hoe ziet de box er uit? Komen we nog bekende namen tegen? Zit er weer een essay in het bijbehorende boekje?
Dat soort dingen.
Tot die tijd zit ik met mijn gedachten nog bij het concert van Dylan in Ahoy, ruim een decennium geleden. Die tournee met Mark Knopfler - de Dire Straits-frontman voor de pauze, de maestro na de pauze. Dylan opende met Leopard-Skin Pill-Box Hat, volgens sommigen een verwijzing naar de Libische leider Khadaffi, die toen net opgepakt en omgebracht was.
Ik denk aan deze opener, vanwege de gevechtstank Leopard 2, dat Duitsland aan Oekraïne gaat leveren. Sjah, mijn assocatieve geheugen komt weer terug, de longcovid verdwijnt heel, heel langzaam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten