dinsdag 1 oktober 2013

Een ander zelfportret




Vijf weken geleden verscheen Another Self Portrait van Bob Dylan. Aflevering tien alweer, van zijn fameuze Bootleg Series. Een verdraaid mooi portret, dat toch weer een ander beeld schetst van Dylans huisvaderperiode.
Vorige week plaatste Neerlands belangrijkste Dylan-blogger Tom Willems, dat hij op doktersadvies tijdelijk zou gaan stoppen met zijn blog. Na ruim vijf jaar zeer regelmatig plaatsen van Dylan-nieuws en –recensies, was het tijd om pas op de plaats te maken.
Deze twee gebeurtenissen zijn voor mij reden om dit Dylan-blog te beginnen. Want ik heb wel wat met Bob Dylan. Ik luister vrijwel dagelijks naar zijn muziek, houd me bezig met de betekenis van zijn teksten en ga eind oktober voor de zevende keer naar een concert.
Schrijven over Dylan zegt dus net zo goed is over mijzelf. Daarmee wordt dit blog een ander zelfportret over mij. Mijn ‘reguliere zelfportret’ is elders op het internet te vinden.
Het feit dat ik in het gat spring dat Willems achterlaat, is overigens geen broedermoord. Willems is vandaag weer begonnen met bloggen, zij het minder frequent. En onze manier van schrijven verschilt als water en vuur.
Willems volgt het Dylan-nieuws nauwgezet via de verschillende media. Ik volg dat minder; sterker nog, Bob Dylan in (het) Nederland(s) is doorgaans voor mij het meest belangrijke nieuwskanaal over Dylan. Onze interesses liggen ook ver uit elkaar, hoewel de zanger vanzelfsprekend de verbindende factor is. 
Waar Willems elke suggestie van Dylan verzamelt (ietwat overdreven), houd ik me bij het materiaal dat voor iedereen toegankelijk is; in dien verstande dat ik zoveel mogelijk verzamel, maar niet alles per definitie moét hebben.
Zijn covers van Dylan-songs voor Willems onbespreekbaar, voor mij tonen de Dylan-liedjes door anderen aan hoe rijk de schat is van ’s mans erfenis.
Kortom. Een nieuw Nederlands Dylan-blog. De frequentie zal zich in de loop van de tijd uitwijzen. Geen opvulling van het gat dat Willems achterlaat. Maar een aanvulling. En een zelfportret van mijzelf. Een ander zelfportret, weliswaar.
Welkom.

1 opmerking:

  1. Een mooie aanvulling op de blog van Tom Willems lijkt me! Hoe meer Dylan hoe meer vreugde!

    BeantwoordenVerwijderen