woensdag 18 september 2019

Mensingeweer

Ik was in Mensingeweer, een Gronings dorp in het noorden van de provincie. Uitgestrekte lappen grond omsingelen het dorp met zijn 145 inwoners. Maar wat mijn grote verbazing schetste, was de aanwezigheid van een bushalte.
Ik moest denken aan Siep Schoenmaker. Hij was een van de organisatoren van het Noord Nederlands Dylan festivaL, dat in september 2011 werd georganiseerd in Mussel. Het was een bescheiden verjaardagsfeestje voor Dylan's zeventigste verjaardag.
Schoenmaker had in het verleden enkele teksten van de bard uit Minnesota 'omtoald' naar het Gronings. Toen ik hem sprak in de voorbereiding van het festival, vertelde hij dat de teksten van Dylan zomaar in het Groningse landschap konden plaatsvinden.
Zoveel verschilde niet tussen Minnesota en Groningen, vond Schoenmaker.
En zo liep ik met Dylan in mijn hoofd door de straten van Mensingeweer.
Of nou ja, de straten? Welgeteld één straat. De Hoofdstraat.
Maakt niet uit. Voor Dylan is altijd een gelegenheid om aan hem te denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten