zondag 22 januari 2017

Profeet



Bob Dylan als (onwillig) profeet. Deze omschrijving van de dichter heeft in mijn gedachten post gevat. En het wil maar niet weg uit mijn hoofd. Sterker nog, meer en meer is het een beschrijving van de schrijver uit Minnesota, waar ik me erg goed in kan vinden. Het is een beeld dat zich concenteert in Tell Tale Signs, deel acht uit de Bootleg Series. Het concentreert zich, zoals je zonlicht concentreert via een vergrootglas.
Op het boekje in de cd van Tell Tale Signs staat een foto, die door Herman Veenhof is gebruikt bij een artikel uit 2001. Toen schreef de ND-redacteur een paginagroot artikel (broadsheet-formaat!) over Dylan, met als titel 'Onwillig profeet'. Dit artikel verscheen ter gelegenheid van Dylan's zestigste verjaardag, inmiddels dus ruim vijftien jaar geleden.
Op Tell Tale Signs staat het schitterende nummer Red River Shore. Het laatste couplet begint met een parafrase uit Jesaja 53, over de Man der Smarten, a man full of sorrow and strife. Jesaja was een onwillig profeet, een Jood die in eerste instantie weigerde om namens zijn Schepper een boodschap door te geven. Hoeveel overeenkomsten hebben deze twee Joden met elkaar?
Tell Tale Signs klinkt uit mijn boxen. Een onwillig profeet is aan het woord. Nu is het aan mij om deze woorden tot me laten doordringen. Of ben ik als luisteraar net zo onwillig?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten