vrijdag 27 mei 2016

Judas #2

Precies een week voor Dylan's 75e verjaardag, werd stilgestaan bij een wonderlijk feit uit 's mans muzikale loopbaan. Het was 17 mei exact 50 jaar geleden, dat de troubadour en public werd weggezet als Judas. Door deze scheldnaam is het betreffende concert, die in de Manchester Free Trade Hall, één van de beroemdste bootlegs ter wereld geworden – en één van de eerste “officiële bootlegs” uit Dylan's immense discografie.
Voor een opdrachtgever van me, had ik voor de gelegenheid een bijdrage geleverd. Desondanks bleef er iets bij me steken. Niet dat ik ontevreden was over het betreffende blog. Maar ik was op zoek naar dat ene citaat over dit beruchte moment. Het duurde even voor ik wist waar ik naar zocht, maar toen wist ik het ook zeker: in 2012 gaf Dylan een interview aan Rolling Stone, naar aanleiding van de release van Tempest.
Dit is een opmerkelijk interview, mede vanwege het gedeelte over de transfiguratie; het voert te ver om die transfiguratie hier uit te zetten, maar het komt er in het kort op neer dat halverwege de jaren zestig een persoonsverwisseling zou hebben kunnen plaatsvinden. En ja, ik houd bewust een slag om de arm, Dylan houdt wel van een leuk en intelligent spelletje.
Het vraaggesprek sluit op een mooie manier af, met een Bijbelse verwijzing: “When someone will die for you, that's love, too.” Een andere verwijzing in dit journalistieke gesprek gaat over Rainy Day Woman #12 & #35, waarbij sommige mensen het nummer als een “ode aan het high worden” bestempelen: “It doesn't suprise me that some people would see it that way. But these are people that aren't familiar with the Book of Acts.”
In hetzelfde interview vertelt Dylan iets over de traditie waar hij uit komt en waar hij uit put. De traditie waarbij onder meer teksten en muziek van collega-artiesten wordt geleend, zonder bronvermelding. Sommige mensen waarderen die manier van werken niet, analyseert Dylan: “It's an old thing – it's a part of the tradition. It goes way back. These are the same people that tried to pin the name Judas on me. Judas, the most hated name in human history! If you think you've been called a bad name, try to work your way out from under that. Yeah, and for what? For playing an electric guitar? As if that is in some kind of way equitable to betraying our Lord and delivering him up to be crucified. All those evil motherfuckers can rot in hell.”
Was getekend, Bob Dylan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten