maandag 2 mei 2016

Veertien jaar

2 mei 2002, deze datum staat met dik gedrukte letters in mijn leven gegrift. Het is deze datum dat ik voor het eerst naar een optreden van Bob Dylan ben geweest. In Ahoy, Rotterdam. Met een geweldige begeleidingsband, bestaande uit de gitaristen Charlie Sexton en Larry Campbell, invaldrummer Jim Keltner en de muzikaal leider bassist Tony Garnier. Nog steeds geldt dit Dylan-concert voor mij als norm voor alle volgende optredens die ik van hem heb gezien.
Het is ook deze datum, 2 mei, dat ik met SP-coryfee Jan Marijnissen sprak. Ik interviewde de 'tovenaar van Oss' in zijn achtertuin, voor de Perspex, het tijdschrift van CU-jongerenafdeling PerspectieF. Een lange zit met het openbaar vervoer, drie uur heen en drie uur terug. Maar ik had het er graag voor over.
De dag van dit interview, was ook de dag dat Osama bin Laden door het Amerikaanse elite-leger werd omgebracht. De leider van een islamitische terreurorganisatie moest zijn meerdere erkennen in de leider van het land waar hij jarenlang tegen strijdde. Om Dylan aan te halen:

Sister, lemme tell you about a vision I saw
You were drawing water for your husband, you were suffering under the law
You were telling him about Buddha, you were telling him about Mohammed
in the same breath
You never mentioned one time the Man who came and died a criminal’s death

Zo is 't.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten