zaterdag 27 februari 2016

Earl Scruggs

Mijn lokale platenboer Wobbe attendeerde me op nieuwe elpee in zijn collectie. Een plaat van Earl Scruggs, 'performing with his family and friends'. Het gaat om opnames die zijn gemaakt tijdens de televisieshows van de Amerikaans bluegrassbanjospeler. Wobbe wees me op het album vanwege Bob Dylans bijdrage: de bard speelde in het huis van 'mr. and mrs. Thomas B. Allen in Carmel, New Yorik' het nummer Nashville Skyline Rag.
Dit nummer van Nashville Skyline is niet het enige Dylan-nummer op 'His family and friends'. Want de bijdrage van Joan Baez bestaat uit twee nummers, waaronder Love is Just a Four-Letter Word. Een nummer dat door Dylan nooit is opgenomen, meldt de Engelse Wikipedia over dit nummer – ik kan me inderdaad niet herinneren dat ik dit lied ooit op een Dylan-album ben tegengekomen, ook niet op een Bootleg-aflevering.
En dan is er nog die derde Dylan-bijdrage op deze elpee. The Byrds zingen op deze langspeler het nummer You Ain't Going Nowhere, door Dylan ooit als demo opgenomen tijdens de Basement Tapes van Big Pink, samen met The Band. The Byrds mogen zich in hun handen knijpen met de teksten van hun muzikale leermeester.
Ergo: Bob Dylan is meer aanwezig dan je soms vermoedt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten