maandag 27 februari 2023

Homer

Het is zondagavond. Hoewel ik gewoon voor de deur sta van De Bleek, waar ik woon, ben ik in mijn gedachten in West Saugerties, New York. In de bossen aldaar heb je een groot huis, dat Big Pink wordt genoemd. Omdat het pand in het roze is geschilderd.
In dit huis nam The Band zijn debuutalbum op, Music From Big Pink. Toen het na acht jaar als begeleidingsband op eigen benen ging staan. Acht jaar. Eerst als The Hawks, bij de Canadese zanger Ronnie Hawkins, later bij Bob Dylan, toen die de zogenoemde overstap maakte naar elektrische muziek.
De kelder van Big Pink kende een goede oefenplek om muziek te maken. Dat deden de mannen van The Band, Rick Danko, Garth Hudson, Richard Manuel en Robbie Robertson uit Canada en de van Arkansas afkomstige Levon Helm, dan ook naar hartelust. Aangevuld met Dylan, die zich na zijn mysterieuze motorongeluk uit het openbare leven had teruggetrokken.
Hudson was goed bij zijn verstand en had een opname-apparaatje bij zich. Een tape-recorder. Zodoende konden in de kelder van dat New Yorkse huis opnames worden gemaakt. Bandjes. In de kelder, de basement. Een decennium later vormden deze bandjes de basis voor The Basement Tapes.
Een van de nummers die in de kelder werden opgenomen, was Open the door, Homer. Zo voelde ik me, toen ik zondagavond voor mijn deur stond. Open de deur! Maar Homer deed niets. En dus overnachtte ik bij mevrouw Frits - je moet ergens slapen.
Zou in de kelder ook een boekenplank zijn geweest? Met daarop de trilogie Lord Of The Rings? Deze boeken van J.R.R. Tolkien zijn twintig jar geleden al verfilmd door Peter Jackson. Maar deze filmreeks wordt uitgebreid, beloofde filmproducent Warner Bros. donderdag tijdens een presentatie. Fans van de films kunnen de projecten in de komende jaren verwachten.
Wie bij de films als maker betrokken zijn, is nog niet bekend. Wel is Warner Bros. in gesprek met onder anderen regisseur Peter Jackson. Hij maakte de drie veelbekroonde Lord of the Rings-films en de drie The Hobbits-films.
De Beatles, Dylan's vrienden uit Liverpool, hadden al eerder plannen om de legendarische boeken van Tolkien op het witte doek te brengen. De cast zou hebben bestaan uit Paul McCartney als Frodo, John Lennon als Gollum, George Harrison als Gandalf en Ringo Starr als Sam.
De band had graag regisseur Stanley Kubrick gekozen voor de verfilming. Echter was Tolkien niet enthousiast over het overhandigen van de rechten, en dus kwam de verfilming nooit tot leven.
Maar goed, daar kreeg ik mijn deur niet mee open. Inmiddels ben ik weer thuis. Homer bleek me toch goed gezind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten