woensdag 8 februari 2023

Leven met God

Sinds een paar weken volg ik met mevrouw Frits de online Bijbelcursus Leven met God. Deze cursus wordt gehouden door Jos Douma, dominee in Zwolle. Als basismateriaal gebruikt dominee Douma het boek Naakte Spiritualiteit van de Amerikaanse theoloog Brian McLaren.
Bibliofiel als ik ben, had ik bij de start al even gekeken bij de literatuurlijst van McLaren's boek. Daar zag ik ook Chronicles, Vol. 1 van Bob Dylan staan. En warempel, dit boek wordt geciteerd in Naakte Spiritualiteit.
Weliswaar in voetnoot 80, behorend bij hoofdstuk 12, over 'Help: spirituele jiujitsu'. McLaren heeft het in dit hoofdstuk over hulp vragen (aan God). "Een onvolwassen verzoek vraagt God om ons een gemakkelijker leven te geven, met minder horten en stoten om mee te dealen. Een volwassen verzoek vraagt God om ons te helpen om sterkere, vriendelijkere mensen te worden - en minder irritant voor onze naasten."
Bij deze alinea hoort dus die verwijzing naar Chronicles. Bij voetnoot 80 noteert de auteur: "In zijn autobiografie vertelt Bob Dylan dat hem gevraagd werd: "Jij bent een biddende man, hé? Waar bid je voor? Bid je voor de wereld?" Ik heb er nooit aan gedacht om voor de wreld te bidden. Ik zei: "Ik bid dat ik een vriendelijker persoon kan zijn."
Waarvan akte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten