vrijdag 30 augustus 2019

The Train Tracks

We moeten vandaag in Edinburgh zijn. Gallerie Castle Fine Art verkoopt namelijk een schilderij van Bob Dylan: The Train Track. Van dit doek zijn 195 exemplaren beschikbaar. En dus vraagt de verkoper 14,950 pond voor de afbeelding - oftewel 16.505 euro.
Dat geld heb ik niet.
Als ik het geld wél zou hebben, waar zou ik het landschap in mijn appartement moeten hangen? Wat is een geschikte plek? In de woonkamer, boven de televisie? Of in plaats van de televisie? Is de muur boven de bank een betere plek?
Is de studeerkamer een goede hangplek? Of misschien in de berging? - het hangt dan weliswaar niet in het zicht van de bezoekers, maar evenmin valt het dan op bij eventuele sujetten.
Is het werk van Dylan te verzekeren? Welke maatschappij zal dat voor zijn rekening willen nemen? En wat betaal je dan aan maandelijkse lasten? Voor welk bedrag zou het doek worden getaxeerd? Herkennen de medewerkers van Tussen Kunst & Kitsch het als een masterpiece?
Voor een gewone sterveling als ik is The Train Track onbereikbaar. Sommige dingen moet je buiten je handbereik houden. Ik houd een goede herinnering aan mijn bezoeken aan de portrettenserie Face Value, dat in 2012 te zien was in het Zwolse Museum De Fundatie.
En ik zet het duet van Dylan met Mavis Staples nog maar weer eens aan. Ain't but one train on this track.
Daar kom ik deze vrijdag wel mee door

Geen opmerkingen:

Een reactie posten