vrijdag 2 augustus 2019

Gerbrich van Dekken

De singer/songwriters Gurbe Douwstra, Marcel Smit en Jan de Vries en zangeres Gerbrich van Dekken brengen woensdag 14 augustus een avondvullend programma met de mooiste duetten uit hun repertoire, aangevuld met Engelstalige liedjes, duetten uit het country-, folk- en bluegrass repertoire. Dat doen ze in De Koele, het openluchttheater in Appelscha.
De naam van Gerbrich van Dekken komt me bekend voor. Heeft zij ook niet iets gedaan met het Friestalige Dylan-project Earder As Letter? Voor deze gelegenheid kwam een aantal Friestalige zangers en zangeressen bijeen, om teksten van Dylan te vertolken. In het Fries, uiteraard.
Maar daar doet Gerbrich niet aan mee. Wel aan het vergelijkbare project De Partisanen, maar dan met Leonard Cohen in het Fries. Zij zing Hey, That's No Way To Say Goodbye, overgezet naar het Fries door Bart Kingma tot Ik Wol Dy Op Sa'n Dei Noch Net By My Wei:

Ik hâld fan dy ast wekker wurdst
Do draaist dy nochris lekker om
Dyn eagen ticht, it is noch tsjuster
en tinkst nochris oan justerjûn

Do en ik, wy bin net nij
Ik seach se alle dagen wol
fan hiel fier fuort en tichterby
Se frijden en se laken gol

Mar no’t it op in ôfskie komt
want aanst waachtet de leste dei
stean eagen sêft fan soargen
Ik wol dy op sa’n dei noch net by my wei

Dat is geen Bob Dylan. Maar he, zo'n grote stap tussen deze twee artiesten is het niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten