Donderdag schreef ik over
Farewell Angelina, het lied van Dylan dat op de Bootleg Series is te
vinden. Dylan neemt het nummer slechts één keer op, bij de eerste
Bringing It All Back Home-sessie, 13 januari 1965 – de
aantrekkelijke, maar nog onontgonnen versie die we kennen van The
Bootleg Series (en recentelijk weer vanThe Cutting Edge).
Volgens Jochen is
“Farewell Angelina” een van de Big Sur songs, een van de werken
die de liedjessmid uit Minnesota schrijft als hij bij Joan Baez in
Carmel logeert. Waarvan akte. Of ze deze kruimel uit het Dylan-brood
daadwerkelijk heeft gekregen, dat is om het even. Baez gebruikt het
nummer in ieder geval voor haar elpee uit november 1965. De zangeres
met de hoge stem noemde dit album gemakshalve ook maar Farewell
Angelina.
Behalve het titelnummer
van deze plaat, zingt Baez nog drie andere nummers van Dylan: Daddy,
You Been On My Mind, It's All Over Now, Baby Blue en A Hard Rain's
a-Gonna Fall. Er wordt gezegd, er wordt gefluisterd, naar verluidt
was Baez begin jaren zestig zó verliefd op Dylan, dat zij hem haar
eigen podium in de folkmuziek gaf – zowel letterlijk als
figuurlijk. En Dylan zou daar dankbaar gebruik van hebben gemaakt en
vervolgens de schone zangeres als een baksteen laten vallen.
Zou dat waar zijn? Zou de
liefde tussen Baez en Dylan eenrichtingsverkeer zijn geweest? Zou
Dylan Baez hebben misbruikt voor eigen succes? Dat kan, natuurlijk –
maar andersom geldt het net zo goed. Baez lifte mee op het muzikale
en literaire succes van haar minnaar. Voor ons buitenstaanders zou je
de relatie tussen de twee muzikanten eerder als een win-win-situatie
beschouwen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten