maandag 2 september 2024

Kronieken #119 | Mr. Jones

Vandaag zijn de eerste colleges weer begonnen. Dat wil zeggen, de colleges van het academisch schooljaar. Voor basisonderwijs en de middelbare scholen waren sommige jaargangen al van start gegaan. Afhankelijk van de regio waar je woont, uiteraard.
Ik woon in regio Noord, maar had vandaag ook een eerste schooldag. Om 9 uur moest ik mij melden voor het college Communicatie En Cognitie. Dit vak is onderdeel van de pre-master Journalistiek, zoals dat wordt gegeven aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Toch een (pre-)master Journalistiek. Alsnog. Ik denk bij deze studie vaak aan de dunne man, voor wie Dylan zijn ballade schreef. De man met zijn pen in de hand, de vele contacten, de professoren. Maar uiteindelijk: er is iets aan de hand, en je weet niet wat dat is - nietwaar, meneer Jansen?
Ondertussen opent de Britse minister Lisa Nandy, die over cultuur gaat, een onderzoek naar de prijzen van concertkaartjes. Dat doet ze nadat de concertkaartjes voor de reünie van Oasis wel heel vlot omhoog schoten. Het is ook niet niks, die optredens van de broes Gallagher.
Voor een kaartje van een concert van Dylan betaal je ook wel een aardig bedrag. Maar dit soort prijsvorming, zoals bij Oasis, heb ik bij optredens van Dylan niet gehoord. Geen wanklanken, althans. Uitzonderingen bevestigen de regel.
Maar ja, tussen Dylan en Oasis is ook wel een verschil, denk ik. Dat is niet eens het verschil tussen de Verenigde Staten en het Britse eiland. Maar dit is voer voor sociologen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten