woensdag 29 mei 2024

Schandpaal

In verschillende kranten staat vandaag een artikel over schermpjes aan de schandpaal. Het gaat dan om het gebruik van mobiele telefoons tijdens concerten. De band TOOL bant het handzame beeldscherm uit de zaal. Wie toch zijn telefoon inzet om een foto te maken of een filmpje ("Alles voor het thuisfront"), wordt en public aan de schandpaal genageld door een zoeklicht.
In het artikel worden ook Bob Dylan en Neil Young met name genoemd, als collega-artiesten die het gebruik van camera's en telefoons willen tegengaan. Een concert van ome Neil moet ik nog een keer bijwonen, maar inmiddels heb ik een bescheiden aantal Dylan-optredens gezien ("In show and concert").
De eerste keer dat ik zoiets bij Dylan meemaakte, was in 2013. Toen werd het publiek in twee talen te kennen gegeven, dat de optredende artiest film- en opnameapperatuur had verboden. Toen tijdens het concert een bezoeker alsnog een foto wilde maken, scheen een steward op het toestel. Het geflits van de steward leverde hem een geïrriteerde blik op van de bard.
Bij het laatste concert van Dylan werden telefoons in de ban gedaan. Letterlijk, want elke bezoeker kreeg een zak mee, waar de telefoon tijdens het concert in gedaan moest worden. Waarna de zak gesloten werd - wie toch gebruik diende te maken van zijn gsm, moest naar een steward gaan om de zak te ontgrendelen. Ik herinner me niet dat van deze optie gebruik werd gemaakt.
Wel herinner ik me dat het een ontspannen avond was. Zonder afleidende schermpjes en oplichtende toestellen. Eindelijk ongestoord luisteren naar de meester.
Dat gun je iedereen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten