vrijdag 31 mei 2024

Mr. Jones

You walk into the room
With your pencil in your hand
You see somebody naked
And you say, “Who is that man?”
You try so hard
But you don’t understand
Just what you’ll say
When you get home

Because something is happening here
But you don’t know what it is
Do you, Mister Jones?

***

Bob Dylan is een protestzanger. Zo wordt hij in de media neergezet. En niet geheel ten onrechte. Want zeker in zijn eerste periode protesteerde de zanger. Dylan tekende vaak weerstand tegen de heersende opvattingen. Over de behandeling van landgenoten met een zwarte huidskleur, bijvoorbeeld. Mede door Dylan's teksten (maar niet alleen door zijn teksten!) is het systeem in de Verenigde Staten van Amerika veranderd.
Maar Dylan is een protestzanger. Hij protesteert ook tegen zijn eigen publiek. Luister maar eens naar een lied als Positively 4th Street , waarin hij verzet pleegt tegen zijn vroegere kameraden. Of het lied Maggie's Farm, ook zo'n protestlied tegen de protestgeneratie. Ik doe mijn best om te zijn wie ik ben, maar iedereen wil dat je bent zoals zij.

***

Ik denk vaak aan de ballade van de dunne man, meneer Jansen. Met zijn pen in de hand, zijn vele contacten, de man die alles wil begrijpen. Maar die het leven ontgaat. Omdat dingen gebeuren, die hij niet kan begrijpen. Die meneer Jansen herken ik wel, mede door mijn studie Journalistiek. Ik begrijp Dylan niet. Wie dat wel doet, mag zich melden op de bekende adressen.

***

Because something is happening here

Geen opmerkingen:

Een reactie posten