woensdag 8 maart 2023

Kronieken #98 | Biddag

Vandaag is het Biddag voor Gewas en Arbeid, de jaarlijkse dag om te bidden. Op een doordeweekse dag. Zou Bob Dylan ook bidden, vandaag? Voor gewas en arbeid? Of is dit een specifiek Nederlands gebeuren? Dankdag kennen we ook - in de Verenigde Staten is Thanksgiving misschien iets wat er op lijkt.
Over een maand reist Dylan af naar Japan, het land van de rijzende zon. Van de rijst en de zon. Misschien dat hij nu al aan het repeteren is met zijn band. Liedjes uitzoeken voor het Aziatische onderdeel van de Rough & Rowdy Ways World Tour.
Soms zou je wel bij zo'n oefensessie aanwezig willen zijn. Maar dat zit er vooralsnog niet in. Nooit, eigenlijk. Sommige dingen moet je niet willen, maar als een wens blijven koesteren.
Maarten Giltay Veth is een drukker. Al eerder maakte hij boeken over en met het werk van Dylan. Leuke boeken. Boekjes, qua vorm en formaat. Maar boeken voor wat betreft de boodschap. Nu is er een nieuw boekwerk verschenen. If Dogs Run Free is de titel, waarin de tekst van het lied is gebruikt.
Even ben ik weer in Ahoy, Rotterdam. Dylan speelde dit nummer tijdens de eerste toegift, die tweede mei van 2002. Ik weet het niet meer. De bootleg weet het gelukkig wel. Net als het online tourverslag, waar je van elk concert de setlist kunt terug vinden.
Het nummer staat op de elpee New Morning uit 1970. In 2013 verscheen ook al een boek met de tekst van If Dogs Run Free, aangevuld met prenten van Scott Campbell. Ik blader daar maar weer in.
Biddag vandaag. Genoeg om voor te bidden. Als je gelooft. Ook als je niet gelooft, trouwens. Bidden staat een ieder vrij. Ik vouw nog wel mijn handen; de predikant van mijn thuisgemeente heeft me gevraagd om een deel van het avondgebed voor mijn rekening te nemen.
Dat doe ik. Luisterend naar If Dogs Run Free.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten