dinsdag 29 september 2015

Het ondermaanse

Plotseling moest ik denken aan Bob Dylan en ik kon mezelf wel voor de kop slaan. Waarom had ik hier niet eerder aan gedacht? Ik zag bij het fietsen in de donkere avond de volle maan. Het was een gele maan, geen bloedrode zoals het afgelopen weekend.
Een rode maan.
Een rode lucht.
Onder een rode lucht. Onder dé rode lucht. Under the red sky.
Misschien heeft de titel van dit Bob Dylan-album wel alles te maken met die bloedrode maan. En daarmee alles ook met de profetie van Joël uit het Oude Testament, de Bijbel waar Dylan zoveel mee heeft.
Immers: “Ik zal wondertekenen geven aan de hemel en op de aarde: bloed en vuur en rookzuilen. De zon zal veranderd worden in duisternis en de maan in bloed, voor de dag van de HEERE komt, die grote en ontzagwekkende.” (Joël 2: 31, Herziene Statenvertaling).
Dylan en de Bijbel, het blijft een bijzondere combinatie. Opeens legde ik de link tussen die Bijbel en Dylan's album. Alsof de stukjes van de puzzel op de juiste plekjes vielen. Dylan als nieuwtestamentische versie van Joël.
Waarom ook niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten