zondag 2 juni 2019

Kronieken #45: polemiek

Tom Willems heeft mijn verhaal over Harmen Wind gelezen. En hij reageert inhoudelijk. Het lijkt een begin van een polemiek. En het nodigt uit om te reageren. Dat zou ik ook wel willen en mijn handen jeuken. Dat is een goede reden om iets te zeggen over de opmerkingen van Tom. 
Toch doe ik het niet. De belangrijkste reden is het mooie citaat uit Ballad Of A Thin Man, dat Tom op zijn blog heeft gezet. 

You walk into the room 
With your pencil in your hand 
You see somebody naked 
And you say, “Who is that man?” 
You try so hard 
But you don’t understand 
Just what you’ll say 
When you get home 

Because something is happening here 
But you don’t know what it is 
Do you, Mister Jones? 

Nee, ik weet niet wat er gaande is. Tom natuurlijk net zo min. 

You're right from your side
I'm right from mine
We're both just one too many mornings
An' a thousand miles behind 

Ik neem het Tom niet kwalijk dat hij niet alles weet en de Fritsiaanse administratie hem verwart. Hij vraagt zich af: Doelt Frits dan op de gebruikelijke platen, boeken, cd's, tijdschriften en dergelijke waar en Dylan-verzameling uit bestaat? De informatiebronnen die in kasten moeten worden opgeborgen, is dat - aldus Frits - administratie? - en ja, dat is wel de richting waar ik aan denk. Maar ik houd niet zo van juridisering van alle termen. 
Een collega bij een stagebedrijf was gedurende mijn stage bezig met een studie Rechten. “Hoe meer ik studeer, hoe minder ik weet,” was zijn adagium. “Het gaat niet zozeer om te weten wat in de boeken staat,” zei hij, “het gaat er wel om dat je weet waar je iets moet zoeken.” 
Deze collega citeerde met grote regelmaat het refrein uit One More Cup of Coffee (Valley Below). 
Ow, een afsluitende opmerking in het kader van deze niet-polemiek. ten eerste zou ik mezelf nooit "publicist" willen noemen, simpelweg omdat het een infantiel woord is dat voornamelijk gebezigd wordt door mensen die zichzelf belangrijker voordoen dan ze zijn - een woord voor borstkloppers -, schrijf hij. Daarmee kwalificeert hij me als een borstklopper
Prima. 
Daar wil ik het maar bij laten. Ik heb namelijk het idee dat we langs elkaar praten. Zowel inhoudelijk als qua opvattingen. Dat geeft niet, zulke dingen gebeuren. 
Het is een ochtend teveel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten