Muzikanten en
tekstdichters zijn bevoorrechte mensen. Als in het gewone taalverkeer
woorden tekort schieten, kunnen muzikanten teruggrijpen op liedjes –
de muziek en de gezongen teksten. Een enkele keer wordt een
vakbroeder geëerd met een mooie prijs. Zo kreeg Bob Dylan de
Nobelprijs voor de Literatuur toegekend. Voor mijn broers en mij een
reden om een weekend bij elkaar te komen en de teksten, voornamelijk
de teksten, te bestuderen van de troubadour uit Minnesota.
Eén van de vragen die we
onszelf stelden, was wat het beste nummer van Dylan is. Bij zo'n
vraag komen de verhalen los. Want iedere voorkeur gaat gepaard met
een onderbouwing. Ik koos niet voor Blind Willie McTell, als hét
Dylan-nummer bij uitstek. Niet omdat ik het oneens ben met deze
kwalificatie. Maar wel omdat er met stip op 2 een andere song staat:
Red River Shore.
Het nummer Red River
Shore is opgenomen voor het album Time Out Of Mind, maar werd bij de
eindselectie afgekeurd. Zodoende belandde RRS in de kluizen van
Columbia Records, voor een periode van een heel decennium. Via de
omweg die de Bootleg Series heet, is dit nummer dan alsnog bij het
publiek terecht gekomen. RRS staat op Tell Tale Signs, aflevering 8
uit de Bootleg Series.
Een jaar na het
verschijnen hiervan, was ik met mijn goede vriend Stefan bij een
optreden van CCC Inc., in de Oosterpoort in Groningen. CCC-er Ernst
Jansz vertelde dat hij een nummer in de speellijst had doorgedrukt,
een vertaling van een Dylan-nummer. Het bleek 'Meisje van de rode
rivier' te zijn, een vertaling van Red River Shore. Wát een
vertaling!
In 2011 werd in Mussel
het Noord Nederlands Dylan Festival gehouden. Jansz was hier ook bij,
na een eerste weigering kwam hij tóch. Hij was de een-na-laatste
artiest, na hem zou de Belgische band The New Fools nog optreden. In
het kader van de muzikale estafette, kondigde Jansz aan dat hij nog
één nummer wilde spelen met de band die na hem zou optreden. Ze
hadden niet gerepeteerd, dus namen ze wel een risico. De band kwam
op, Jansz gaf nog één aanwijzing (“Gewoon in C”) en wat volgde
was opnieuw een magistrale uitvoering van dit lied.
Net als Blind Willie
McTell is Red River Shore een lied dat zich opbouwt, zowel muzikaal
als tekstueel. Om ter afsluiting het laatste couplet te citeren:
Now, I've hear of a
guy who lived a long time ago
A man full of sorrow
and strife
Whenever someone
around him died and was dead
He knew how to bring
'em on back to life
Well, I don't know
what kind of language he used
Or if they do that
kind of thing anymore
Sometimes I think
nobody ever saw me here at all
'Cept the girl from
the Red River Shore
Geen opmerkingen:
Een reactie posten