Afgelopen week zat ik met de Dylan-groep weer om tafel. Zo eens per zes weken komen we bijeen, om te eten en om een tekst van Dylan te bespreken.
We zijn kerkmensen, maar elk met een eigen achtergrond. De een is vrijgemaakt-gereformeerd (tegenwoordig lid van de Nederlandse Gereformeerde Kerk), de ander is als franciscaan deel van de rooms-katholieke kerk, de derde gaat wekelijks naar de Protestantse Kerk in de stad en de vierde is oudkatholiek.
Deze week stond het nummer I Shall Be Released op het menu. Een mooi nummer. Over gevangenschap. Is het een letterlijke cel waar de ik-persoon in zit? Het zou kunnen: I see my light come shining / From the west unto the east, zingt Dylan. Je ziet de schaduw in tegenovergestelde richting verschuiven - de zon komt op in het oosten, dus is de schaduw in het westen.
Of is het een gevangenis in overdrachtelijke zin? De Dylanologen zijn er niet eensluidend over. Het nummer zou ook kunnen slaan op de folk-periode, de tijd dat Bob als akoestische singer-songwriter begon aan zijn carrière. En de tijd dat hij zich gevonden voelde in een bepaald stramien, in de opvattingen van de folkies.
Zou kunnen. Beide interpretaties kunnen. Ze sluiten elkaar niet uit.
Het nummer is in verschillende versies te vinden. Op de elpee Musis From Big Pink, het debuutalbum van The Band. Op The Bootleg Series, Vol 1-3. Op The Complete Basement Tapes (Raw en Complete), deel 11 uit die Bootleg Series. En op Bob Dylan At Budokan, om maar wat te noemen. Plus de nodige verzamelalbums.
We hebben een goede bespreking gehad, deze week. Zoals we hebben afgesproken: What happens in Vegas stays in Vegas.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten