zondag 21 juli 2024

Zware regen

Vanwege forse buien kondigde het KNMI voor dit weekend code geel af. Onder meer in de provincies Noord-Brabant, Gelderland en Limburg waren problemen. In de aankondigingen werd gesproken over 'harde regen'.
Harde regen, dat ken ik niet goed. Het regent hard, dat weet ik dan weer wel. Iedereen die afhankelijk is van de fiets, weet hoe hard het soms regent. Ik ken wel de term Zware Regen. Dat is een liedje van Ernst Jansz.

en er gaat zwaar, er gaat zwaar, er gaat zwaar, er gaat zwaar,
er gaat zware regen vallen

Een licht-apocalyptisch beeld. ik zag een kamer vol mannen met bloedende hamers / ik ontmoette een man die verteerd werd door liefde / en een andere man die verteerd werd door haat.
Het is geen eigen lied van de Doe Maar-frontman. Jansz zette een lied van Bob Dylan om naar het Nederlands. A Hard Rain’s A-Gonna Fall, een van Dylan's eerste eigen liedjes. Zou die harde regen komen door stukjes bom? Stukjes kernwapens? Geen idee; zoveel mensen, zoveel interpretaties.
In Leeuwarden leek het overigens mee te vallen, met die zware regen dit weekend. Maar prijs de dag niet voordat het avond is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten