woensdag 12 juni 2024

Ik ben een geluid

Op internet verschijnen berichten dat Françoise Hardy is overleden. Ze overleed na een ziekbed; de zangeres en actrice leed aan lymfeklierkanker en strottenhoofdkanker, lees ik op Wikipedia. Ik ken haar niet, maar ze wordt in een adem genoemd met Bob Dylan. Hij was in de jaren zestig een beetje verliefd op haar.
Is zij de inspiratie voor Claire Clark? Dit personage wordt door Charlotte Gainsbourg gespeeld in de film I'm Not There. Deze Claire is de echtgenote van Robbie Clark, een van de zes Dylan-karakters in de film. Het zou me niet verbazen als deze Hardy op die manier wordt weergegeven.
Enfin. Dylan staat niet bekend om zijn huwelijkse trouw. De ene scharrel wist niet van de andere. Dat soort dingen. Daar kan Joan Baez over meepraten. Zij nam de jonge Dylan op sleeptouw in de folkwereld, deels ook omdat ze verliefd op hem was. Maar die liefde bleek niet wederzijds.
Over Baez is de film I Am A Noise verschenen. De film volgt de zangeres op haar afscheidstournee door Amerika en Europa. Het lijkt me een mooie film. Benieuwd hoeveel Dylan hier in voorkomt. Maar misschien is het ook wel Joan's wraak, door Dylan niet of nauwelijks te noemen.
Vandaag een goede dag om de liefdesliedjes van Dylan te draaien. Ter herinnering aan Hardy. En om weer naar de bard te luisteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten