donderdag 30 mei 2019

Duitsland

Bob Dylan heeft een sterke band met Duitsland. Waar dat door komt, weet ik niet. Maar bij zijn tournees over het Europese vasteland, doet de bard Duitsland aan met veel concerten. in het Oost-Duitse Chemnitz werd in 2007 voor het eerst een tentoonstelling gehouden met Dylans schilderijen. En in 2013 kreeg Dylan een prijs van de Berlijnse kunstacademie.
Deel 1 van zijn autobiografie Chronicles is in Duitsland op band gezet als luisterboek. Vijf cd's met in totaal ruim 6 uur, een voordracht in het Duits door Wolfgang Niedecken. Het doet toch iets vreemds aan om alle Engelse titels en namen met een Duits accent te horen.
Over vijf weken treedt Dylan op in Hamburg. En ik ben daar bij. Deze week werden de kaartjes bezorgd, via DHL. De bezorger had een handtekening van me nodig, als bewijs dat het daadwerkelijk was bezorgd. Het is weliswaar vrij verkeer van goederen en diensten in Europa, maar de Duitse degelijkheid vereist nog wel de nodige zekerheden.
In Nederland heb ik nooit hoeven tekenen voor het ontvangst van concertkaartjes.
Dylan en Duitsland. Ik hoop iets van die magie te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten