zaterdag 26 januari 2019

Verzamelaars

Mannen zijn jagers en verzamelaars. Dat zou een gevolg zijn uit de oertijd, toen mannen het eten binnenhaalden en zorgden voor hout voor de kachel. Een aantrekkelijke theorie, maar het doet er feitelijk niet toe. Dat mannen jagers en verzamelaars zijn, nog steeds, dat klopt wel.
Ik ben ook zo'n verzamelaar. Mijn objecten zijn geen dieren of warmtebronnen. Bij mij gaat het om cd's, elpees en boeken. Graag en veel. Een onderdeel van mijn particuliere bibliotheek is Bob Dylan. Biografieën, naslagwerken, (vertaalde) liedteksten, het staat bij mij in de kast. Net als verschillende persingen van elpee's, vanwege de verschillende hoeskleur of afwijkende albumtitel.
Maar ook het verzamelen van platen van collega-artiesten, die één of meerdere nummers van Dylan hebben opgenomen. Joan Baez is daar een goed voorbeeld van, maar ook iemand als Arlo Guthrie, zoon van Woody, de folksinger die Dylan sterk heeft beïnvloed.
Het is niet zo erg als bij Tom Willems, naar verluidt de grootste Dylan-kenner van de Lage Landen. Hij schreef deze week op zijn blog over zijn absurde fascinatie voor romans, verhalen- en dichtbundels waar de naam van Dylan een of twee keer wordt genoemd. Ik heb dan ook geen grote zolder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten