zaterdag 2 december 2017

De Titanic

Vanavond wordt op SBS9 de film Titanic vertoond. Het is die film uit 1997 van filmregisseur James Cameron, met in de hoofdrollen Leonardo DiCaprio en Kate Winslet. Ja, dat zal best, maar ik kijk vanavond niet naar deze film. Met videobeelden heb ik niet zo gek veel.
Met teksten heb ik dan wel weer wat. En dus zet ik voor de gelegenheid Tempest van Bob Dylan maar weer op. Een walsdeuntje begeleidt de tekst over de ondergang van het schip dat als onzinkbaar bekend zou moeten worden. De Titanic kwam op zijn eerste reis kort voor middernacht in aanvaring met een ijsberg; een deel van de stuurboordzijde werd op verscheidene plaatsen doorboord, en binnen drie uur was het schip gezonken.
In zijn tekst refereert Dylan aan het historische verhaal van de Titanic. Bekende namen en voorvallen komen in het kwartier durende kroniek naar voren. Maar ook de kaskraker van Cameron komt aan bod in Dylans bespreking van de verwoesting van de Titanic. Zo zingt de Nobelprijs-winnaar onder meer:

Leo took his sketchbook
He was often so inclined
He closed his eyes and painted
The scenery in his mind

Of neem deze alinea:

Leo said to Cleo,
I think I’m going mad.”
But he'd lost his mind already
Whatever mind he had

Het meest aangrijpende gedeelte uit deze tekst is wel dat van Jim Dandy:

Jim Dandy smiled
He'd never learned to swim
Saw the little crippled child
And he gave his seat to him

Tempest. De titel komt bijna overeen met het laatste toneelstuk van William Shakespeare. Maar vergis je niet, 'Tempest' en 'The Tempest' zijn twee verschillende titels. Dylan wees daar fijntjes op, door te melden dat het stuk van Shakespeare een voorzetsel heeft. Dylans eigen tekst heeft enkel het woord 'Tempest'.
Ik vind het voor nu niet zo van belang. In plaats van naar de film Titanic te kijken, draai ik het nummer Tempest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten