dinsdag 1 oktober 2024

Father of Night

Toen ik begon met dit Dylan-blog, wist ik nog niet dat ik het op z'n minst elf jaar zou uithouden. Niet dagelijks, maar wel met grote regelmaat iets schrijven over Dylan. En mijn teksten dan publiceren op het internet.
Mijn blog noemde ik Een Ander Zelfportret, omdat kort daarvoor Another Self Portrait was verschenen. De titel is aflevering 11 uit de Bootleg Series, en behandelt het jaar 1970. In 1970 verscheen de dubbelaar Self Portrait, en een paar maanden later New Morning.
Het album New Morning bevat Time Passes Slowly, New Morning en Father Of Night, drie liedjes die Dylan schreef voor de musical Scratch. Dit toneelstuk is gemaakt door Archibald MacLeish en is gebaseerd op het boek The Devil And Daniel Webster van Stephen Benet.
Father Of Night is geïnspireerd op het Sjemoné Esré, een joods gebed dat staande wordt gebeden. Dit gebed kent verschillende namen, je vindt het ook terug als Amida. Zou het lied van Dylan inderdaad op dit gebed zijn gebaseerd? Ik weet het niet, maar voor de gelegenheid neem ik het graag aan.
Het joodse geloof, dat is misschien ook wel een ander zelfportret van de tekstschrijver Dylan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten