dinsdag 6 december 2022

Thomas Merton

Binnenkort reis ik weer af naar Westmalle. Voor een paar dagen bij de monniken van de abdij van Onze-Lieve-Vrouw van het Heilig Hart van Westmalle. Het is een cisterciënzer klooster.
Dylan komt nog wel eens in België. Maar ik denk dat hij dit specifieke klooster niet heeft bezocht. Een directe link is niet aantoonbaar.
Of toch wel?
Toen ik een paar jaar geleden een 'stage' liep in dit klooster, zat ik ook aan tafel. In de refter. Tijdens de maaltijden wordt dan iets voorgelezen uit de Regel van Benedictus. En een ander stichtelijk boek. Zo hoorde ik onder meer verhalen over de Amerikaanse monnik voorbij komen.
Merton was een muziekliefhebber. Onder meer van Bob Dylan. Over zijn platenkast schreef Robert Hudson het aangename boek The Monk's Record Player.
Zo'n Westmals bezoek is dan een mooie gelegenheid om een goed boek uit de kast te trekken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten