zaterdag 17 december 2022

Kronieken #94 | Fragments

Over ruim een maand verschijnt Fragments, aflevering 17 uit de Bootleg Series. Deze box bespreekt de jaren 1996 en 1997, de tijd dat Dylan zijn album Time Out Of Mind opnam, deels onder supervisie van Daniel Lanois, deels in samenwerking met ene Jack Frost Productions.
Het was ook het jaar dat Dylan een ontsteking aan het hartzakje (pericarditis) kreeg. Zou je dat in de ontwikkeling van de opnames nog terughoren?
Fragments. Fragmenten. Goede naam. Herkenbaar ook. Hoe vaak komt het niet voor dat ik over straat loop en fragmenten van Dylan mij invallen? Of dat ik in de abdij van Westmalle loop, al dan niet met aangenaam gezelschap, en dan alsnog een zin, een lied, een melodie oppopt.
Twee jaar geleden verkocht Dylan de rechten van zijn liedjes tot dat moment. Voor zo'n 300 miljoen dollar (ongeveer 250 miljoen euro). Later kocht Sony al het opgenomen werk van Dylan, inclusief de rechten van de nog te verschijnen releases. Kosten: naar verluidt tussen 150 miljoen en 200 miljoen dollar.
Voer voor juristen - let even op: verdient Dylan zelf iets aan de verkoop van Fragments? Of vallen deze opnames in de verkoop van rechten en/of de releases? Ik weet het niet, dit zal ik eens navragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten