dinsdag 17 december 2019

Rainer Maria Rilke

Praag is de stad van Franz Kafka. Deze Duitstalige Jood is in de Tsjechische hoofdstad geboren en getogen. Je hoeft niet heel hard te zoeken om sporen van hem terug te vinden. Praag eert zijn schrijvers.
Een andere schrijver zag ik in het voorbijgaan. Een plaquette aan de muur van het huis waar deze auteur woonde. Tijdens het passeren dacht ik dat het ging om Erich Maria Remarque, schrijver van onder meer Im Westen nichts Neues, dat door Dylan wordt genoemd in zijn Nobel Speech.
Snel maakte ik een foto met mijn telefoon van deze buste. Bij het bestuderen van dit borstbeeld kwam ik tot de ontdekking dat ik te snel heb gelezen. Het gaat niet om Remarque, en dus ook niet om een Praagse link met Bob Dylan.
De foto die ik maakte, bleek te zijn van Rainer Maria Rilke. Die werd in Praag geboren als René Karel Wilhelm Johann Josef Maria Rilke. Hij heeft met Remarque de overeenkomst dat hun gangbare namen uit drie onderdelen bestaat, hun achternamen beiden met een R beginnen en hun middelste naam Maria is.
En dat het beide schrijvers zijn.
Daarmee is ook het dwarsverband met Dylan verdwenen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten