woensdag 31 mei 2017

The Band

Heugelijk nieuws: sinds deze week ben ik in het bezit van het hele oeuvre van The Band op elpee. Het gaat hierbij om de platen die de mannen maakten in hun originele bezetting van 1968 tot 1976. De drie albums uit de comebackperiode van 1983 tot 1999 had ik al in bezit (dat betreft enkel de cd-persingen).
Ik kende de platen al wel, maar vooral vanwege de heruitgaven op cd. Maar niets is mooier dan om de albums op het zwarte vinyl te hebben. En dus is mijn platenkast nu verrijkt met alle Band-platen uit hun eerste periode:
  • Music from Big Pink;
  • The Band;
  • Stage Fright;
  • Cahoots;
  • Rock of Ages;
  • Moondog Matinee;
  • Northern Lights - Southern Cross;
  • Islands; en
  • The Last Waltz
Negen albums, Music From Big Pink To The Last Waltz. Zo noemde Leo Blokhuis de theatertournee die hij over The Band hield. Tegendraadse muziek van vier Canadezen en een Amerikaan. Geïnspireerd door Ronnie Hawkins, die de mannen als The Hawks liet debuteren als begeleidingsband. Begeisterd door Bob Dylan, die deze muzikanten mee nam op zijn tocht als rock-artiest. Bezield door de (zuidelijke) Amerikaanse cultuur.
Maar vooral een groep van gedegen lui, die weten wat muziek maken is. Sinds ik de discografie compleet heb, draai ik de platen met plezier. Een welzijn voor het oor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten