Gisteravond hield Kees de
Graaf een lezing over Bob Dylan. Uitgangspunt was het interview dat
Dylan gaf voor 60 Minutes, inmiddels een decennium geleden. In dit
vraaggesprek zegt Dylan dat hij een 'bargain', een overeenkomst heeft
gesloten. Onderdeel van deze overeenkomst is dat Dylan muziek blijft
maken tot hij erbij neervalt. De tegenpartij in dit verhaal is de
'Chief Commander', aldus de zanger, 'the Chief Commander. On this
earth and in the world we can’t see.'
Het heeft te maken met
'destiny', het lot. Dat lot bracht De Graaf vooral naar voren in de
eerste drie songs die hij besprak, All Along The Watchtower, Who
Killed Davey Moore? en With God On Our Side.
All Along The Watchtower is een heel Bijbels lied, betoogt De Graaf.
Het beeld van de wachttoren haalt Dylan uit een profetie van Jesaja:
Want dit heeft de Heer mij gezegd: ‘Zet een wachtpost uit, laat hem
melden wat hij ziet. Ziet hij strijdwagens, met paarden bespannen,
een karavaan met ezels en kamelen, laat hij dan toezien, nauwlettend
toezien.’ De wachter zegt: ‘Heel de dag sta ik op wacht, Heer,
elke nacht blijf ik op mijn post.’ Daar komen soldaten op
strijdwagens, wagens, met paarden bespannen. Dan roept hij:
‘Gevallen, gevallen is Babel!
Al zijn godenbeelden
liggen verbrijzeld!’ (Jesaja 21: 6-9, de Bijbeltekst is ontleend
aan De Nieuwe Bijbelvertaling, © Nederlands Bijbelgenootschap
2004).
Het is de profetie over
de val van Babel. In 'Watchtower' neemt Dylan de taak van wachter op
zich, hij staat op de wachttoren om het einde aan te kondigen. Dat
einde zou ook een gesprek kunnen zijn tussen de twee misdadigers die
samen met Jezus werden gekruisigd. De ene misdadiger, de joker uit
het lied, is de 'slechte' misdadiger, hij kijkt naar wat hij allemaal
moet achterlaten, al het mooie wat hij heeft opgebouwd. “There’s
too much confusion,” wijst bijvoorbeeld op de Babylonische
spraakverwarring. De andere misdadiger, de thief, is degene die zich
ter elfder ure bekeerd. Wij zijn aan ons einde, het leven is voor ons
geen grap meer, er is geen reden om ons op te winden.
Het principe van het lot
komt ook voor in Who Killed Davey Moore?, over een bokswedstrijd
waarbij de jonge bokser het gevecht niet overleefd. In dit lied komen
menselijke reflexen aan bod, Dylan stelt aan de kaak dat iedereen de
verantwoordelijkheid afschuift op een ander. “No, you can't blame
me at all,” om uiteindelijk Gods wil op te voeren.
En dan nog With God On
Our Side. Hoe zit het precies met God aan je zij? Als Hij aan je zij
staat, kun je dan wel oorlog voeren? De conclusie die De Graaf trekt
in het laatste couplet van dit lied, is dat als God aan je zij staat
dat je je dan vredelievend moet opstellen.
Het laatste lied dat De
Graaf besprak tijdens zijn lezing (de tijd ontbrak voor meer
analyses) was Roll On, John. Volgens De Graaf is dit een zogenaamde
'rabbit hole': je begint ergens aan, maar het uiteinde is iets heel
anders dan je had gedacht. In Roll On, John begint de lezer aan een
verhaal over John Lennon, met alle Beatles-verwijzingen. Maar toch,
het is geen lofgedicht op een sterfelijk persoon.
In Roll On, John gaat het
over de apostel Johannes, de apostel van het licht. Het refrein
refereert ook aan dit licht (Shine your light, eveneens een refrein
uit Precious Angel). De apostel werd verbannen naar Patmos, waar hij
in een steengroeve moest werken. Als 'zoon des donders' was dat voor
Johannes, ook op oudere leeftijd, uiteraard vervelend maar het was te
doen. “Quarrymen” is de pre-Beatles-naam, maar ook de titel voor
arbeiders of slaven in een steengroeve.
Enfin, er valt nog veel
meer over deze teksten te zeggen. Dat doe ik hier niet, daarvoor
verwijs ik naar De Graaf's eigen website. Laat ik afsluiten met het
zeggen dat ik me prima vermaakt heb, op de avond in de
Volksuniversiteit van Amersfoort.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten