vrijdag 13 maart 2015

Het is het leven (of: It's life and life only)

Het Friese duo Die Twa houdt ermee op, lees ik op internet. De twee jongens, Krijn Dijkstra en Jacob Dijkstra, zijn toe aan een nieuwe uitdaging. Volgens mij is dat codetaal om aan te geven dat de Friese “Nick & Simon” gebrek aan succes hebben. Maar ik zou de plank mis kunnen slaan, natuurlijk.
Dit kleine berichtje zou me niet eens zijn opgevallen, ware het niet dat ik Die Twa wel degelijk ken. Niet van hun eigen hits. Maar vanwege Dylan – natuurlijk, want anders zou ik er niet over hebben geschreven op dit blog.
In 2010 verscheen “In Frysk earbetoan oan Bob Dylan: Earder as letter”. Die Twa speelt hierop het nummer Not Dark Yet, in het Fries klinkt dat als “Klear om te gean”. Ik weet niet of de twee heren dit lied op hun vaste repertoire hebben gezet. Ik vrees van niet.
En dan is er nog dat andere nieuwtje. Tom Willems heeft een nieuw boek uitgebracht. Alles Is Oké, Ma, luidt de titel. Verwijzend naar het lied It's Alright Ma (I'm only bleeding). Tom heeft regelmatig geschreven over zijn voorliefde voor dit lied. Ik ben erg benieuwd wat ik ervan terug vindt in zijn nieuwste Dylan-aantekeningen.
Afgaande op zijn vorige Dylan-boeken, is de lat hoog. Tom weet veel van Dylan, verzamelt alles van Dylan en wordt wel de grootste Dylan-kenner van de Lage Landen genoemd. Het zou me niets verbazen als dat inderdaad zo is. Maar hoe meet je zoiets?
Verder nog de aankondiging van een aantal optredens op het Europese vasteland, in de zomer. Misschien dat Dylan nog wel naar Nederland komt. Hoeveel optredens? Twee? Drie, misschien? Of eentje, in Ahoy? Dat is voor nu nog koffiedik kijken. Laten we het hopen dat we de maestro nog één keer live kunnen zien, in Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten