woensdag 24 juni 2020

Shaw

Chris Shaw. Dat is de naam van de technicus bij Rough And Rowdy Ways - en niet Chris Saw, zoals ik per abuis beweerde. Gelukkig lezen sommige Dylan-kenners mee met dit blog, dus kan ik tikfouten als deze rechtzetten.
Rough And Rowdy Ways. Het albums is opnieuw een nummer 1-plaat voor Dylan. Dat zijn singel Murder Most Foul na de release de eerste nummer 1-hit is uit 's mans carrière, geeft misschien wel aan dat Dylan meer een album-artiest is dan een singel-artiest. Hij vertelt verhalen, waarbij de afzonderlijke nummers eerder hoofdstukken zijn dan losse vertelsels.
RARW is een album met een boel verwijzingen. Ik hoor de (Amerikaanse) literatuur voorbij komen. De muziekgeschiedenis. Flarden uit de Bijbel. Zoals eigenlijk heel vaak bij Dylan.
Ruim zeventig minuten muziek. Vooral veel tekst, weinig schwung er om heen. Dat doet er ook niet toe.
Van de week wandelde ik met een buurman langs een aantal kerken. We hadden het onder meer over de nieuwe cd van Dylan en over de evolutie-theorie. Overigens wel in verschillende gesprekken, we bespreken veel tijdens onze wandeltochten.
Van evolutie snap ik weinig. Het is biologie, natuurkunde, scheikunde en wiskunde. Dat gaat volstrekt langs me heen. Maar een nieuw album van Dylan begrijp ik. De verbanden leg ik - soms makkelijk, soms dankzij een ander.
Ik was blij om na deze tocht Rough And Rowdy Ways weer te horen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten