zondag 3 februari 2019

Man gave names

De kerkdienst was een heuse 'kidsdienst', met veel aandacht voor de kinderen van de basisschool. Zolang de Bijbel open gaat, is het niet heel erg om af en toe een doelgroepdienst te houden. Thema van de dienst was Who's The King Of The Jungle?
Voor ik er erg in heb, zit ik met mijn gedachten bij Man Gave Names To All The Animals. Mede dankzij de reggae-variant van het kerkliedje waar ik het over had. Maar ik denk niet zozeer aan Man Gave Names van de elpee Slow Train Coming, maar aan het prentenboek dat Jim Arnosky hier van heeft gemaakt.
Arnosky tekende bij dit lied een aantal mooie afbeeldingen en liet dat in 2010 uitgeven bij Sterling Publishing. Het mooiste van deze song is misschien wel het afsluitende couplet, vanwege het weglatende en daarmee alles suggererende vierde regel. Dankzij regel drie weet je waar het over gaat, over het dier dat slitthering zijn weg zoekt, verdwijnend bij een boom in de rivier.
In dit couplet vallen veel Bijbelse beelden over elkaar heen.
Arnosky is niet de enige tekenaar die een Dylan-tekst heeft omgezet in een kinderboek. Andere boeken zijn If Not For You (David Walker, 2016), If Dogs Run Free (Scott Campbell, 1998), Forever Young (Paul Rogers, 2008) en Blowin' In The Wind (Jon J. Muth, 2011).
Een mooie manier om kinderen met het werk van Dylan in aanraking te laten komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten