vrijdag 29 september 2017

Elvis' prentenboek

Van het nummer Love Me Tender van Elvis Presley verschijnt dit najaar een prentenboek. Ik moest gelijk denken aan Bob Dylan. Niet direct vanwege Went To See The Gypsy, over hun fictieve ontmoeting. Evenmin omdat ik voor de tweede keer naar Face Value ben geweest op Elvis' veertigste sterfdag. Wel vanwege het prentenboek.
Want ook van Dylan zijn teksten tot prentenboeken verworden. Het betreft achtereenvolgens de prentenboeken op basis van de teksten Forever Young (tekeningen Paul Rogers, 2008), Man Gave Names To All The Animals (tekeningen Jim Arnosky, 2010), Blowin’ In The Wind (tekeningen Jon J. Muth, 2011), If Dogs Run Free (tekeningen Scott Campbell, 2013) en If Not For You (tekeningen David Walker, 2016).
Ik trek de boeken maar weer uit de kast en kijk opnieuw naar de tekeningen. Nobelprijs-teksten die toegankelijk zijn gemaakt voor kinderen. Ik vraag me onwillekeurig af wanneer de eerste toneelstukken van bijvoorbeeld William Shakespeare of de boeken van John Steinbeck (om maar eens wat te noemen) voor kinderen worden omgezet in plaatjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten