Na een renovatie van een
jaar, zijn sinds donderdag de Spaanse Trappen in Rome weer
toegankelijk. Maar er is gelijk weer gedoe rondom dit Romeinse
monument. De hoofdsponsor van de opknapbeurt zou het liefst zien dat
toeristen niet meer terugkeren op de beroemde trappen.
Misschien idioot, maar ik
moet bij dit verhaal toch denken aan Bob Dylan en dan vooral van zijn
optreden in de Heineken Music Hall in 2009. Drie avonden achter
elkaar stond de bard uit Minnesota in deze muziek-tempel: Goede
Vrijdag, Stille Zaterdag en Paaszondag. Die Goede Vrijdag, 10 april
2009, was ik één van de bezoekers.
Die avond was een avond
met mooie liedjes met minstens net zulke mooie uitvoeringen. Al
gelijk het tweede nummer van de avond was When I Paint My Masterpiece
– in het eerste couplet denk je bijna dat je dubbel ziet, tijdens
een koude donkere nacht op de Spaanse Trappen. Twee nummers later
zong Dylan over de Spaanse laarzen uit Spanje. Je zou haast denken
dat de maestro iets heeft met Zuid-Europa.
Enfin.
When I paint my
masterpiece. Ik hoorde dit nummer voor het eerst op The 30th
Anniversary Concert Celebration, uitgevoerd door The Band. Wist ik
veel wie The Band was, ondanks de uitstekende introductie door Eric
Clapton. Met de zang van Levon Helm, de boerenzoon uit Arkansas, die
niet achter de drums zit, maar tijdens dit nummer de mandoline
bespeelt.
Rome, volgens Jean-Michel
Guesdon en Philippe Margotin in hun uitstekende boek 'Bob Dylan
Compleet – Het verhaal van de 492 songs', is het de stad waar Dylan
de inspiratie vond voor Like A Rolling Stone. De auteurs citeren
Dylan-biograaf Clinton Heylin, die “wijst op de overeenkomst tussen
de ik-figuur van 'When I paint my masterpiece' en Dick Diver, een van
de hoofdfiguren uit Tender Is The Night, de roman van Scott
Fitzgerald: beiden hebben een fascinatie voor Europa uit de Oude
Wereld.”
The Band nam een versie
van dit nummer op voor hun album Cahoots uit 1971. Dylan zelf nam een
eigen variant op, dat te horen is op Bob Dylan's Greatest Hits Vol.
II uit hetzelfde jaar. Een alternatieve versie is te vinden op
Another Self Portrait uit 2013, aflevering 10 uit The Bootleg Series
van Dylan.
De zanger heeft wel wat
met schilderen. Sinds jaar en dag zijn Dylans schilderwerken over de
hele wereld te bewonderen. En te koop, maar daarvoor heb je een dikke
portemonnee nodig. Over smaak valt niet te twisten, dus of het
meesterwerken zijn die Dylan schildert, laat ik in het midden. Voor
wie een idee wil hebben van Dylans manier van schilderen, zie de
hoezen van Blood On The Tracks, Self Portrait en Another Self
Portrait.
Het is zijn manier om met
kunst de tijd stil te zetten. Een techniek die Dylan in 1974 leerde
van zijn schilder-meester Norman Raeben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten