woensdag 27 januari 2021

Kronieken #64 | Mozambique

In Mozambique zijn zo'n 250.000 mensen getroffen door de orkaan Eloise, meldt de VN. De tropische storm kwam afgelopen zaterdag aan land in het midden van het Zuid-Afrikaanse land en bracht er zware wind en enorm veel regen, waardoor overstromingen ontstonden.
Ik kan het niet laten, maar ik moet denken aan het lied Mozambique, dat Dylan halverwege de jaren zeventig schreef met wijlen Jacques Levy.

I like to spend some time in Mozambique
The sunny sky is aqua blue

Ondertussen is Tom Willems druk bezig met zijn aantekeningen. 'Een paar dagen geleden vroeg een medeliefhebber me wat Dylans drie beste albums zijn en tot mijn verbazing noemde ik Blonde On Blonde niet,' schrijft hij. De drie beste Dylan-albums, dat is een dagkoers. Vandaag zeg ik MTV Unplugged, Modern Times en John Wesley Harding. Maar dat kan zomaar anders zijn.
Tom eindigt zijn blog met een vraag: Nog zo'n onmogelijke vraag die mij wel eens gesteld is: wat is de beste plaatkant van Blonde On Blonde? Het lukt mij niet om antwoord te geven, ik kan één kant niet los zien van de andere drie. Jij?
Ik weet het niet. Misschien wel de laatste plaatkant, omdat die helemaal gewijd is aan Sad-Eyed Lady of the Lowlands. Ook dat is een dagkoers. Misschien ben ik het morgen wel helemaal eens met Tom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten