zaterdag 3 mei 2014

Mick Jagger, Bob Dylan en Just Like A Woman

Gisteren was een uitvaartdienst van L’Wren Scott, het vriendinnetje van Rolling Stones-zanger Mick Jagger. De website van New York's Daily News schrijft over de uitvaart onder meer het volgende: Jagger performed Bob Dylan's 'Just Like a Woman' at a ceremony for the late fashion designer held at St. Bartholomew's Church in Midtown on Friday. Rolling Stones front man Mick Jagger gave his late girlfriend one final, poetic song Friday.
Just Like A Woman, dus.
Volgens Dylan-vertaler Ernst Jansz schreef Dylan dit lied voor zijn vriendinnetje Edie Sedgwick. Verslaafd aan de drugs, en “eigendom” van filmmaker en kunstenaar Andy Warhol (die van een bekend Stones-album). Dylan trouwde in het geheim met fotomodel Sara Lownds, en Warhol vroeg Edie: “Weet je dat Bob Dylan is getrouwd?” Deze vraag maakte haar bleek. Later verklaarde ze: “Ik heb waarachtig van die man gehouden.”
Die man, waarvan ze zwanger was. Dit kind is er nooit gekomen, een abortus volgde toen Edie het kindje al vier maanden droeg. In de herfst van 1971 stierf Edie, 28 jaar jong, aan een overdosis slaappillen.
Net zo oud als ik nu ben.
Misschien dat L'Wren hetzelfde heeft meegemaakt als Edie. Maar dat weet ik niet, dit is invullen van wat ik zelf associeer. Maar Jagger die Just Like A Woman zingt, dat lijkt me een mooie uitvoering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten