zondag 26 december 2021

Kronieken 78 | Eels

Tussen het draaien van Christmas In The Heart klinkt Eels uit de boxen. Eels with Strings: Live at Town Hall, vanwege de mooie uitvoering van Girl from the North Country.
Over wie zingt Dylan het in dit nummer? Wie is die true love of mine? Zoveel kenners, zoveel interpretaties. Het zou kunnen gaan over Echo Helstrom en ook over Bonnie Beecher, twee vriendinnetjes van Dylan. Anderen beweren dat het gaat over Suze Rotolo, met wie Dylan gearmd door New York wandelt - aldus vastgelegd door Don Hunstein voor de hoes van The Freewheelin' Bob Dylan, waar dit liedje op staat.
Het mooie van dit soort liedjes is dat je het ook zelf kunt intepreteren. She once was a true love of mine. Dat gaat dan weer over het vriendinnetje waar ik een tijdje mee omging. Zij kwam oorspronkelijk niet uit het noorden - feitelijk woonde ik noordelijker dan zij. Ik in de Friese hofstad, zij in de Randstedelijke Hofstad.
Maar toch, zij is geboren en getogen in een Oost-Afrikaans land, maar woont al sinds haar 10e in Nederland. Je hoeft niet heel veel te verzinnen om dan van haar een meisje van het noordland te maken. Toepasbaar op haar zijn ook Dylan's regels:

Please see for me if her hair hangs long,
If it rolls and flows all down her breast.
Please see for me if her hair hangs long,
That’s the way I remember her best.

Haar Afrikaanse vlechten dat langs haar borsten 'rolls and flows', rolt en stroomt. Dat herken ik wel bij "mijn" true love.
Maar ik moet ook denken aan het optreden van Dylan in de Heineken Music Hall in 2003. Dylan speelde het nummer live. Johnny Cash was twee maanden eerder overleden op 71-jarige leeftijd. Voor het album Nashville Skyline nam Dylan het nummer Girl from the North Country op als duet met Cash.
Dat Dylan het die november-avond speelde in de HMH, was een mooi eerbetoon aan zijn wijlen vriend.
Een mooi lied voor deze Tweede Kerstdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten