zondag 31 oktober 2021

Kronieken # 76 | Hervormingsdag

Vandaag is het Hervormingsdag. De protestantse kerken staan stil bij het feit dat de augustijner monnik Maarten Luther 95 stellingen timmerde tegen de deur van de slotkerk in Wittenberg. Luther ging fel tekeer tegen de aflaathandel en de wijze waarop vergeving wordt geschonken.
Het is vandaag ook de Bijbelzondag, een initatief van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. Dit Bijbelgenootschap presenteerde onlangs de NBV21, de revisie van de Nieuwe Bijbelvertaling uit 2004. Een mooie gelegenheid om de 'nieuwe' Bijbelvertaling onder de aandacht te brengen.
Wat zou Dylan vinden van Maarten Luther? Van de Nederlandse vertalingen van de Bijbel? Ik gok zomaar dat het aan zijn aandacht ontsnapt. Niet geheel ten onrechte voor een volbloed Amerikaan.
Acht jaar geleden liep ik een stage bij de Friesland Post, een maandblad van en voor Friezen. Het maakt niet uit. Wel dat Dylan toen twee optredens gaf in de Heineken Music Hall; de eerste avond was 30 oktober, de dag erna volgde het tweede concert. Dat eerste concert heb ik meegemaakt, met mijn goede vriend Jan. De dag erna was ik weer gewoon aan het werk en aan het nagenieten.
Vandaag is het ook Halloween. De naam Halloween is afgeleid van Hallow-e'en, oftewel All Hallows Eve (Allerheiligenavond), de avond voor Allerheiligen. In 1964 trad Dylan tijdens Halloween op in Philharmonic Hall in Manhattan. Leuk optreden, vanwege het contact met het publiek.
Maar vooral ook vanwege zijn opmerking: "I have my Bob Dylan-mask on."
Het heeft allemaal niets met elkaar te maken.
Maar dan ook helemaal niets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten