zondag 29 april 2018

Aantekeningen #36: Visions of Johanna

Al een paar dagen liep ik rond met een deuntje in mijn hoofd. Of nou ja, het waren de eerste vier, vijf maten van een lied. Maar na die paar maten stopte het. Ik kon het niet verder afmaken, waardoor de song in mijn hoofd bleef haken. De enige wat vage aanwijzing was dat het iets met Dylan te maken had, en iets met een groenblauwe kleur.
Vandaag viel het kwartje. De groenblauwe kleur komt van de bootleg The Oldest Son Of A Crazy Man, de live-registratie die Rattle Snake maakte van twee optredens van Dylan in de Heineken Music Hall. De concerten vonden zondag 8 en maandag 9 april 2007 plaats, Eerste en Tweede Paasdag. Twee optredens, verdeeld over drie schijfjes. Ik was het tweede concert van de partij.
De vier maten in mijn hoofd komen van dat concert. Het zijn de eerste tonen van Visions Of Johanna. Uitgevoerd met het gele keyboard op orgel-geluid, met Danny Freeman en Stu Kimball als begeleidende gitaristen.
Met deze vondst kan ik weer rustig slapen.
Ondertussen draait de wereld gewoon door.
Universal Love heb ik inmiddels in huis. Een EP met zes liedjes over 'same sex love'. Dylan zingt He's Funny That Way, een tekst uit 1928 van Richard Whiting en Neil Moret. Zij hadden het over dat zij leuk is, maar voor de gelegenheid heeft Dylan de tekst uit de American Songbook aangepast.
De wereld draait door. De Zweedse Academie ook.
Nu is dit comité altijd al een bron van discussie. De achttien leden verdeelt namelijk de Nobelprijs voor de Literatuur. En anders dan de andere wetenschappelijke disciplines, is literatuur een omstreden onderwerp. Want waarom won Dylan in 2016 de Nobelprijs? Is een liedjeszanger wel goed genoeg voor deze prestigieuze prijs?
Het selecte gezelschap ligt onder vuur vanwege aantijgingen wegens seksueel misbruik van de Fransman Jean-Claude Arnault. Hij is getrouwd met dichteres Katarina Frostenson, één van de leden van het Nobelprijs-comité. De aanklachten zijn niet bewezen, het onderzoek loopt nog.
Hij zou ook, met informatie van zijn vrouw, zeven keer de naam van de potentiële Nobelprijswinnaar hebben gelekt. Frostenson zou geld van de Academie hebben doorgesluisd naar een cultuurclub die haar man runde. Desalniettemin zijn al zeven leden opgestapt.
Het zijn zomaar wat weerspiegelingen van een dag als vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten