maandag 27 maart 2017

De Kuip

Het Stadion Feijenoord is jarig: vandaag is het 80 jaar geleden dat De Kuip werd geopend. De handeling werd verricht door jonkheer Jan Daniël Hendrik de Beaufort, in die jaren officieel kamerheer in buitengewone dienst van koningin Wilhelmina.
Behalve als voetbalstadion, doet De Kuip ook dienst als concertzaal. Bob Dylan was in 1978 de eerste artiest die optrad in deze zaal. Het was Dylans grootste Nederlandse publiek bij één optreden: 50.000 mensen zagen zijn debuut in ons land. Dit Kuip-optreden was onderdeel van dezelfde tournee als waar de bekende Budokan-optredens onder vielen. Waarom specifiek voor De Kuip wordt gekozen als locatie, is niet helemaal duidelijk. Wel dat de sfeer van het stadion prima was.
Ik heb dat Dylan-concert niet meegemaakt – pas acht jaar later zou ik ter wereld komen. Desalniettemin heb ik er Bruce Springsteen (2003, toen nog met Clarence Clemons!) en Doe Maar (2007) zien optreden.
Drie jaar geleden werd duidelijk dat De Kuip aan vervanging toe is. Maar nog steeds wordt gesproken over een nieuw Stadion Feijenoord.
Voor de administratie, de setlist van dat eerste concert in De Kuip is hier te lezen.
De Kuip is jarig. Ik vraag me af hoeveel verjaardagen er nog volgen. En ik bedenk dat Dylan hier waarschijnlijk nooit meer zal optreden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten