Vandaag
is het Allerheiligen, morgen volgt Allerzielen. Bob Dylan begint
vanavond aan deel 2 van zijn Europese tournee. Het optreden staat
gepland in Forest National in Bussel, de hoofdstad van België en de
Europese Unie. Morgenavond staat het Muziekgebouw in Eindhoven op de
agenda, om na twee dagen rust de draad op te pakken in het
Amsterdamse theater Carré.
Is het nodig om een
tussenbalans op te maken? Dylan heeft een vaste setlist dan toch
gevonden. Waren aan het begin de Frank Sinatra-songs nog inwisselbaar
via een soort carrousel, nu heeft ook de crooner zijn vaste plek
gevonden in Dylan's performance.
Met de Nederlandse
concerten voor de boeg, stijgt ook de aandacht in de media voor Bob
Dylan. Via sites als ExpectingRain en Bob Dylan in (het) Nederland(s)
is te zien hoe Dylan piekt in de media der Lage Landen. Waarbij het
ook helpt dat eind deze week deel 12 verschijnt van de fameuze
Bootleg Series: The Cutting Edge 1965-1966.
Vanavond dus Brussel.
I left Rome and landed in
Brussels
On a plane ride so bumpy
that I almost cried
Clergymen in uniform and
young girls pullin’ muscles
Everyone was there to
greet me when I stepped inside
Newspapermen eating candy
Had to be held down by
big police
Someday, everything is
gonna be diff’rent
When I paint my
masterpiece
Avond #2720 sinds de
start van The Never Ending Tour in 1988. Vrijwel vanaf de start van
deze indrukwekkende tournee (een jaar later) kwam bassist Tony
Garnier in de begeleidingsband; Garnier maakt nog steeds deel uit van
Dylan's begeleidingsband en geldt als de muzikale leider. Het
Eindhovens Dagblad heeft hieraan een aangenaam artikel gewijd.
Dylan in de Lage Landen.
Nooit eerder gaf de bard zoveel concerten tijdens een tourleg (een
'aflevering' in zijn tourschema) in Nederland: vier. Wel vaak één
of twee avonden, waarna Dylan door ging. Een keer eerder trad hij
vaker op, in 2009 gaf hij drie optredens in de Heineken Music Hall.
Komende week dus drie optredens in Carré, plus een concert in
Eindhoven.
Eén van de komende
Carré-shows wordt mijn zevende Dylan-concert. De man verveelt nooit,
zelfs niet – of juist omdat – hij zichzelf letterlijk in de
schaduw zet. Het gaat bij Dylan steeds minder om zijn eigen persoon
en performance, maar steeds meer om zijn boodschap. Dylan als een
soort dominee, bijna.
Een onwillig profeet,
misschien zelfs.
Maar dan is het alweer
teveel interpretatie en Dylan voor een eigen karretje spannen. I
ain't gonna work on Maggie's farm no more.
Een tussenbalans? Nee,
dat is het niet geworden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten