zondag 27 juli 2014

Aantekeningen #10: Ouderling van dienst

Vanochtend was ik in onze gemeente ouderling van dienst. Alleen vanochtend; de tweede dienst is een gecombineerde dienst met die andere orthodoxe gemeente in Leeuwarden. Omdat die gemeente dan de 'roepende gemeente' is, was ik alleen dus bij de ochtenddienst in functie.
Met een collega-ouderling had ik het vanmorgen over het nummer 'Klear om te gean' door Die Twa, een soort Friese Nick & Simon. Dit nummer is een Friese vertolking van 'Not Dark Yet' van Dylan, en staat op 'In Frysk earbetoan oan Bob Dylan'. Als ondertitel heeft deze Friese hommage aan Dylan 'Earder as letter'.
'Earder as letter' is ook de titel van de Friestalige versie van 'One of us must know (Sooner or later)', uitgevoerd door Meindert Talma. Deze schrijver en muzikant werd geboren in Surhuisterveen, een Fries dorpje op de grens met Groningen.
'Sooner of later' komt ook naar voren in het boek 'Het verzet' van die andere Friese dichter, Harmen Wind, die ook een aantal Dylan-teksten in het Fries “oersette” (vertaalde). Mijn docent Nederlands op de havo attendeerde me op dit boek. 'Het verzet' gaat over het generatieconflict tussen de zoon, Harmen Wind, en zijn vader. Maar het gaat ook over het verzet en de kerkstrijd tussen de gereformeerde kerken.
Eén van de scènes uit 'Het verzet' is een principiële daad van de vader in het boek. Hij is ouderling van dienst, maar weigert de dominee na afloop van de dienst de hand te schudden. De preek was te licht bevonden door vader Wind. Consternatie in de kerk, maar het kon de dienstdoende ambtsdrager niet schelen.
Ik gaf de preeklezer van vanmorgen wel een hand. Hij leidde een prima dienst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten