vrijdag 7 maart 2014

Aantekeningen #1: Laat mij vandaag vergeten tot morgen

Gisteren ontving ik het boek Laat mij vandaag vergeten tot morgen van Tom Willems. Ik ben er gelijk in begonnen. De Broers Karamazov van Dostojevski moet daarvoor even wijken. “Klassiekers moet je op het toilet lezen,” betoogde zangeres Wende Snijders onlangs in dagblad Trouw – neem de tijd om klassiekers te lezen, vindt zij.
Ik heb het boek van Willems nog niet uit. Dat komt niet omdat dit boek net zo'n klassieker is (okee, wordt) als dat van de Russische schrijver. Dat ik 'Vandaag' nog niet uit heb, komt omdat ik helaas niet de tijd heb om altijd maar te lezen. Soms moet er ook wel wat gebeuren.
De titel van Willems' jongste boek verwijst naar het nummer Mr. Tambourine Man van Bob Dylan. Een mooi nummer. Ik heb bij het ontvangen van dit boek gelijk de cd Bob Dylan at Budokan opgezet. Dit album, een live-registratie van de '78-tour, is één van mijn favoriete cd's van Dylan. Vanwege de mooie arrangementen van bassist Rob Stoner.
Een recensie van 'Vandaag' is dit blog niet. Het zijn aantekeningen, gedachten. Zoals Willems die ook verwoordt in zijn boek. En op zijn blog. De notities van Willems zijn aanstekelijk. Zo draai ik nu Hard Rain, een verslag van The Rolling Thunder Revue. Een goed album. Mijn herinnering doet Hard Rain te kort. Veel te kort. Mijn herinnering zegt dat Hard Rain een live-album is waarop Dylan vooral schreeuwt.
En dat is niet zo.
Hard Rain is een prima album. Zit goed in elkaar. De plaat verdient een tweede kans. Een tweede kans waar je geen spijt van krijgt. Zoiets.
Nu maar weer gauw in Laat mij vandaag vergeten tot morgen lezen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten