donderdag 5 december 2013

Inside Llewyn Davis

De Coen Brothers hebben een nieuwe film gepresenteerd: Inside Llewyn Davis. Het zal door mijn gebrek aan interesse in ‘de film’ zijn, dat ik van dit nieuwe product niet warm of koud word. Dat ik toch weet heb van deze speelfilm, komt door het thema.
Inside Llewyn Davis gaat ‘over de folkrevival in Greenwich Village, New York, anno 1961, vlak voor Bob Dylan. Het boek The Mayor of MacDougal Street, met de wrange memoires van folkmuzikant Dave Van Ronk, leverde slechts anekdotes en couleur locale. “Dus gooiden we die kat er maar tegenaan,” zegt Ethan Coen droog.’
Dat is wat ik vandaag in nrc*next lees.
Bob Dylan, folkrevival, Dave Van Ronk, Greenwich Village, MacDougal Street. Dit valt mij op, terwijl ik lees over Inside Llewyn Davis. Coen van Zwol (what’s in a name, Coen?) stelt onder meer de volgende vraag en krijgt daarop het bijbehorende antwoord:

Bob Dylan zien we heel even. Was hij te groot om een bijrol te geven?
Joel: “Exact, zet de deur op een kier en Dylan neemt meteen je hele film over. Zijn schaduw hangt over alles, maar het is exotischer Greenwich Village te tonen zoals hij dat in 1961 aantrof.”
Ethan: “Dylan maakte goede sier met muziek van mensen als Dave Van Ronk. Die is als de legendarische Johnny Appleseed, de man die uit idealisme appelbomen plantte. Anderen plukten het fruit en werden rijk: nou Johnny, bedankt voor de appels!”

Ik neem het ter kennisgeving aan en wacht tot de film voor een paar euro bij de Blokker wordt aangeboden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten