Het zal
niemand zijn ontgaan dat Nelson Mandela vorige week is overleden. De man die 27
jaar gevangen zat op Robbeneiland. En vrijwel ongebroken de gevangenis uitliep
en blank met zwart verzoende – en vice versa. De held van de strijd tegen
apartheid en voor gelijke rechten van zwarte en blanke mensen.
Muzikanten claimen
doorgaans ook hun aandeel in de strijd tegen apartheid in Zuid-Afrika. Queen trad
op voor duizenden blanke en zwarte inwoners van het land, toen beide
bevolkingsgroepen nog gescheiden waren – waarmee Queen de ‘bevrijding van de
zwarte mensen’ in gang zette. Dezelfde claim komt van bijvoorbeeld Paul Simon,
die met de opnames van Graceland ook het apartheidssysteem vernietigde.
En dan heb je
nog de single Sun City, van de gelegenheidsformatie Artists United Against
Apartheid, opgezet door gitarist Steven Van Zandt. Met natuurlijk de
E-Street-gitarist in de gelederen. Maar ook onder meer Jackson Browne, Miles
Davis, Bob Geldof (die van Live Aid), Bruce Springsteen, Lou Reed en Ringo
Starr. Om een paar namen te noemen.
Wie ook
meedeed aan deze single, was Bob Dylan. Weliswaar was Dylans vocale bijdrage
aan Sun City minder dan bij We Are The World, maar toch – hij verbond zijn naam
toch maar weer aan een protest tegen onrecht.
Wat zou de
single hebben uitgemaakt? Zou het systeem van de apartheid inderdaad sneller
zijn ontmanteld door dit muzikale statement? Heeft Van Zandt het systeem hebben
weggezet door de single? Of past Artists United Against Apartheid in een
periode, waarin muzikaal protest in opmars was, en politieke systemen
veranderden – waarbij het een het ander versnelde? Zou het muzikaal protest
anders hebben geklonken als de apartheid sneller was verdwenen? Verdween de
apartheid sneller door ‘Sun City’?
Vragen waar
geen antwoord op is te geven. De geschiedenis gaat zoals het loopt, een
alternatieve geschiedenis is er niet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten