Het is Eerste
Kerstdag, het internationale feest waarmee de geboorte van Jezus wordt gevierd.
Elk jaar weer een bijzonder moment: aan deze historische gebeurtenis heb ik
mijn leven te danken. Tot zover het huishoudelijke gedeelte.
Het Kerstfeest
is ook het feest van de sociale verplichtingen, de een wat leuker dan de ander.
Ik verbleef tot en met vandaag bij mijn ouders. Samen met een zus. Altijd
gezellig, zulke dagen doen me goed. Zeker als er een bescheiden maar goed
kerstmaal wordt opgediend.
Kerst is ook
de dag van de muziek. Het akelige Glazen Huis is achter de rug, nu kunnen we
ons weer richten op zaken die er echt toe doen. Dat drie dj’s van een populaire
radiozender zich zes dagen opsluiten om geld op te halen voor een ‘stille ramp’,
door op verzoek en met een geldbedrag plaatjes te draaien, is op zich wel goed
(kun je tegen zo’n actie zijn?), maar die radiomakers en hun muziek zou voor
mij wel achterwege mogen blijven.
Ook als zo’n
evenement in mijn eigen stad wordt gehouden.
Vandaag is ook
de Top2000 weer begonnen. In deze lijst wordt muziek gedraaid waarvan elk muziekminnend
Nederland naar uitkijkt. Wie naar de tweeduizend ‘mooiste liedjes’ luistert,
heeft bij veel nummers wel een eigen verhaal of herinnering.
Het is ook de
dag om ‘Rijstwafels met pindakaas’ te draaien van Herberg De Troost. Dit is een
nevenactiviteit van Rowwen Heze-frontmannen Jack Poels en Tren van Enckevort. Een
beetje melancholisch conceptalbum, waarbij Poels met zijn vrouw in een
appartement op de Oudegracht in Utrecht verblijft, met alleen een aangebroken
pak rijstwafels en een potje pindakaas van de vorige keer.
Wat volgt is
een verhaal over het zoeken naar eten, liefde, warmte, licht. Een prima verhaal
voor de koude Kerst.
Uiteindelijk houd
ik mezelf een beetje voor de gek, zo’n dag als vandaag. Ik weet namelijk
precies waar het eindigt. Of waarmee het eindigt. Namelijk de kerst-cd van Bob
Dylan, Christmas In The Heart. Ik had nooit gedacht dat mijn held ooit met zo’n
album voor de dag zou komen. Maar niets bleek minder waar.
Een album met
wisselende nummers. Zoiets als Must Be Santa, dikke pret. Maar bij andere
nummers doet de zanger wel degelijk meer dan zijn best. Zoals bij Hark! The
Herald Angels Sing en Adeste Fideles (O’ Come All Ye Faithfull).
De Vlaamse
blogger Patrick Roefflaer schrijft over ‘Christmas’: ‘Kant 1 van Christmas In
The Heart sluit af met ‘Adeste Fideles’. In die hymne uit de dertiende eeuw zingt
Dylan zelfs een strofe in het Latijn; het allerlaatste woord is: ‘Amen’. Misschien
beschouwt hij dit zelf wel als het slotstuk van zijn carrière. Een carrière van
vijftig jaar waarin hij er keer op keer in slaagde een flink stuk van zijn fans
tegen zich in het harnas te jagen. Was het niet door persoonlijke songs te
brengen in plaats van protestsongs, dan wel door een elektrische gitaar te
omgorden, countrydeuntjes te spelen, van godsdienst te veranderen of liedjes
van anderen te zingen. Of een kinderkoor in te schakelen.’
Gelukkig heeft
Peerke het bij het verkeerde eind.
Want Kerst zou
Kerst niet zijn als er ondanks alle verwachtingen in toch licht in de
duisternis was. Maar misschien wel op de manier waarop we het niet verwachten.
Ik niet, in
ieder geval.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten